Mobiltäckning i nyproducerade fastigheter

Vi har sett att det i vissa fall kan vara problem att ringa via det vanliga mobilnätet (GSM) i våra nybyggda fastigheter. Det beror på att nyproduktion idag håller höga krav på energieffektivitet. Både stomme och fönster är gjorda för att släppa ut så lite energi som möjligt från fastigheten.

För att undvika att få problem med mobiltäckningen rekommenderar vi att man så snart som möjligt kopplar in ett Wifi från någon av våra bredbandsleverantörer och slår på möjligheten att ringa via Wifi i telefonen.

Hur aktiverar jag Wifi-samtal?
  • Samsung: Gå till din mobiltelefons inställningar och välj Anslutning->Wifi-samtal->På/Av->Wifi prioriterat/Mobilnät prioriterat.
  • Sony: Gå till din mobiltelefons inställningar och välj Nätverk&Internet->Mobilnätverk->Avancerat->Wifi-samtal->På/Av->Wifi prioriterat/Mobilnät prioriterat.
  • Apple iPhone: Gå till din mobiltelefons inställningar -> Mobilnät -> Wifi-samtal -> Wifi-samtal på denna iPhone På/Av
Varför fungerar det bara delvis att ringa med Wifi?
Om det bara delvis fungerar att ringa med Wifi beror det med största sannolikhet på att du inte slagit på funktionen ”ringa via Wifi” under inställningar i telefonen. I så fall är det endast Facetime-samtal samt genom appar som det går att ringa via Wifi.
Om du slagit på funktionen ”Ringa via Wifi” och det ändå inte fungerar så kontakta din teleoperatör så hjälper de till att undersöka varför det inte går att ringa via Wifi.

Om jag behöver ringa nödsamtal
Observera att nödsamtal 112 går att ringa trots dålig GSM-täckning. Nödsamtal skickas via mobilnätet när det är tillgängligt. Om mobilnätet inte är tillgängligt och du har aktiverat Wifi samtal går det att ringa nödsamtal via Wifi.


Wallenstam AB

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.