Samlad information gällande Coronaviruset

Här har vi samlat viktig information med anledning av Coronaviruset.

Vad gör vi på Wallenstam?
  • Wallenstams personal, våra fastighetsskötare och våra samarbetspartners ska stanna hemma vid minsta sjukdomssymptom.
  • Vi lägger extra fokus på städning av ledstänger, tryckknappar, dörrhandtag och andra kontaktytor i våra fastigheter.
  • Vi följer Folkhälsomyndighetens råd och uppmanar våra hyresgäster och samarbetspartners att göra detsamma.
Vad kan du som hyresgäst göra?
  • Boka om eventuella inbokade tider med Wallenstams personal eller våra samarbetspartners om du eller någon i ditt hushåll får minsta sjukdomssymptom.
  • Stanna hemma om du är sjuk och undvik att vistas i allmänna utrymmen så mycket som möjligt tills du varit symptomfri i minst två dygn.

Felanmälningar-vad gäller?
  • Hembesök kan bidra till smittspridning, vänta därför med felanmälningar som inte är akuta.
  • Har du ett akut fel i lägenheten såsom vattenläcka, trasig vitvara, stopp i toaletten, stigande avloppsstopp eller strömavbrott ber vi dig informera om eventuella sjukdomssymptom i samband med din felanmälan så vi har med oss det i beaktande inför åtgärd av felet.

Hur blir det med lägenhetsvisningar?
  • Nyproduktioner
    • Vi kommer ha digitala visningar för våra nyproducerade lägenheter. De som står i vår bostadskö och blir inbjudna till lägenhetsvisning får mejl om hur de digitala visningarna kommer gå till.
    • För nya hyresgäster som ska tillträda en lägenhet anpassar vi sedan fysiska möten etc utefter den rådande situationen. Hänsyn tas till individuella karantänsituationer och liknande.
  • Befintliga lägenheter 
    • I normala fall har vi visning på lägenheter som ska hyras ut men för att försöka hålla nere risken för smittspridning av Coronaviruset gäller nu följande:
      • I möjligaste mån kommer vi hyra ut våra lägenheter utifrån ritning istället och därmed inte ha visning. I de fall vi inte har en ritning avgör den befintliga hyresgästen som bor i lägenheten om hen vill hålla visning eller inte. 

Bytes- och andrahandsansökningar
Vår vanliga handläggningstid vid bytesansökningar är cirka två månader och vid andrahandsansökningar cirka en månad. Med anledning av coronaviruset är nu dessa handläggningstider längre. Delvis beror det på att vi på Wallenstam är noga med att stanna hemma vid minsta sjukdomssymptom och delvis på grund av att det kan ta längre tid att få kontakt med andra hyresvärdar och arbetsgivare under rådande situation.

Har Wallenstam öppet som vanligt?
Våra receptioner i Stockholm, Göteborg och Uppsala är stängda tills vidare. Men du kan kontakta oss som vanligt via telefon och mejl. Här når du oss på bästa sätt:
  • Mejla oss på kundservice@wallenstam.se
  • Sök svar på din fråga här på vårt Kundforum
  • Gör din felanmälan på vår hemsida
  • Är du hyresgäst ring oss på 020-400 100 (måndag-torsdag 7-16, fredag 7-15)
  • Är du inte hyresgäst ring oss på 031-20 00 00 (måndag-torsdag 8-16, fredag 8-15. Lunchstängt varje dag 12-13)
  • Chatta med oss på vår hemsida klockan 8-12 samt 13-16 (visas inte chattknappen så är alla handläggare tillfälligt upptagna).
Information på olika språk
Wallenstam har enbart information på svenska. Men på Folkhälsomyndighetens hemsida kan du hitta information om coronaviruset på många olika språk.

Behöver du hjälp med inköp av mat och medicin?
  • I våra fastigheter har vi satt upp lappar för att underlätta att boende i huset kan ta hjälp av varandra. På lappen kan man skriva om man behöver hjälp av en granne eller om man har möjlighet att hjälpa sin granne. 
  • Det finns även många grupper i sociala medier där man kan erbjuda sin hjälp alternativt be om hjälp.
  • I vissa kommuner har man anordnat olika hjälpinsatser-ring oss så informerar vi dig om det finns hjälp i din kommun.
  • Behöver du hjälp med inköp och inte har möjlighet att handla online eller få hjälp av vänner/grannar så kontakta oss så får vi se hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Håll dig uppdaterad om Wallenstams riktlinjer
På vår hemsida uppdaterar vi kontinuerligt våra handlingsplaner med anledning av coronaviruset.

Kan coronaviruset spridas via ventilationen?
Inga av våra fastigheter har en sammankoppling mellan frånluft och tilluft. Därför finns det ingen möjlighet att det ska kunna ske någon spridning via ventilationen.

Kommer Wallenstam sänka hyrorna?
Vi förstår att många hyresgäster nu känner oro men vi planerar ingen generell hyresreducering.

Är du hyresgäst hos oss och har frågor kan du naturligtvis alltid vända dig till din kontaktperson. Vi har också en fantastisk Kundservice som hjälper dig att komma i kontakt med rätt person i bolaget. Här hittar du våra kontaktuppgifter.

Så här fungerar det för dig som är kommersiell hyresgäst och vill ta del av regeringens "hyresrabatt"
Vi har sedan starten inrättat en intern struktur för att hjälpa företag som drabbats hårdast genom insatser på olika sätt. Vi har en pågående dialog med våra hyresgäster och har utvecklat vår rutin för hantering av frågor från ekonomiskt pressade hyresgäster i tjänstesektorn och hanterar alla ärenden från fall till fall. Våra kunder är naturligtvis oerhört viktiga för oss och vi informerar om vilka stöd som finns tillgängliga. Det här är en unik och mycket pressad situation för oss alla. Vi kommer att utvärdera om verktyget som regeringen ger hyresvärdar kan användas av oss. Regelsystemet för detta kommer
i efterhand.

Vilka insatser gör Wallenstam för samhället?
Vi gör riktade insatser gentemot organisationer som jobbar med de mest utsatta i samhället – genom att exempelvis köpa matlådor hos våra hyresgästers restauranger som drabbats och distribuerar vidare till Stadsmissionen och andra organisationer som jobbar med människor i extra utsatthet.

Wallenstam AB (Uppdaterad )

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.