Till senaste kommentaren

Tänk på att återställa lägenheten vid utflytt

Du är skyldig att återställa lägenheten till samma skick som när du flyttade in. Samtliga utrustningsdetaljer som hör till lägenheten såsom dörrar, hatthylla, gardinbeslag m m måste finnas i lägenheten senast på besiktningsdagen.

Vad som behöver åtgärdas vid utflytt bestäms av ansvarig förvaltare vid slutbesiktning.
Slutbesiktning sker så snart som möjligt efter uppsägning. Vissa perioder sker många avflytt samtidigt och besiktning kan därför ske samma månad som du flyttar. I region Stockholm/Uppsala presenteras din besiktningstid på uppsägningsblanketten. I region Göteborg kontaktar ansvarig förvaltare er för tidsbokning.

Skicket på lägenheten bedöms utifrån tre nivåer: 
  1. = Fint skick 
  2. = Godkänt skick
  3. = Icke godtagbart skick, behöver åtgärdas. Under kommentarer i besiktningsprotokollet är det specificerat om åtgärd ska göras av hyresgäst eller Wallenstam. 
  • Infästningar som gjorts i väggar/tak, så som persienner, lampor, gardinstänger mm ska återställas fackmannamässigt. Ta gärna del av vår tipsfilm om att laga hål och återställa väggar.
  • Kabellister på väggar och tak ska tas ner. Eventuella märken ska återställas.
  • Har lägenheten målats om ska även detta återställas. Är du osäker på vilka färgkoder som gäller i din lägenhet, kontakta vår kundservice.
  • Lägenheten ska vara flyttstädad. Läs mer i vårt inlägg Checklista för flyttstädning. Väljer ni att använda städfirma är det ni som hyresgäst som ansvarar för att se till att städfirman har gjort ett ordentligt jobb.
Skulle förvaltaren efter utflytt anse att lägenheten inte är återställd kommer du som före detta hyresgäst bli fakturerad för detta.
Wallenstam AB (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej
    Besiktningsmannen som var här, pga byte av lägenhet sa att det finns en blankett man kan fylla i där den som flytta in godkänner vissa "borrhål" osv som uppkommit efter upphängning av tavlor, hyllor osv. Till exempel om den nya hyresgästen ändå tänker hänga upp en hylla på samma ställe. Stämmer det och var hittar man en sådan blankett?
    Helen Liljedal
  • Hej Helen!

    Tack för din fråga.

    Ja, det stämmer att man behöver skriva på en sådan blankett.
    För att få den blanketten skickad till dig behöver du kontakta vår kundservice.


    Vänliga hälsningar,  
    Sofia Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.